CAE – The Certificate in Advanced English

Das Certificate in Advanced English (CAE) ist ein international anerkannter Nachweis der Sprachkompetenz in Englisch auf der Kompetenzstufe C1 des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens. Gegenüber anderen Nachweisen der Sprachkompetenz in Englisch, wie dem TOEFL-Test, bietet das Certificate in Advanced English vor allem den Vorteil, dass es lebenslang seine Gültigkeit behält.

Seit Beginn des Schuljahres 2011/12 bieten wir am Goldberg-Gymnasium unseren Schüler:innen die Möglichkeit, dieses Zertifikat zu erlangen. Es ermöglicht ihnen das Studium an den englischsprachigen Universitäten und ist von Vorteil in der internationalen Berufswelt. Der Erwerb des CAE belegt eine über das Englisch Abitur hinausgehende Sprachkompetenz. Das CAE richtet sich an gute Oberstufen-Schüler:innen, die Freude am Englischen und am Lernen haben. Ein Vorteil des Vorbereitungskurses im schulischen Kontext ist die individuelle Förderung, die den Schüler:innen aufgrund des Wissens um ihre individuellen Stärken und Schwächen zu Teil wird. Die schulexterne Prüfung gliedert sich in fünf Abschnitte – einen mündlichen Teil und vier schriftliche Aufgaben. Als „native speaker“ kann Frau Eichler in besonderem Maße den Schülern den differenzierten Umgang mit den Feinheiten der englischen Sprache nahe bringen.

NEWS for our 11th and 12th graders:

Goldberg-Gymnasium is offering a preparatory course for the Certificate in Advanced English (CAE).

Why take the Certificate in Advanced English (CAE)?
  • Cambridge English: Advanced, also known as Certificate in Advanced English (CAE) is accepted wherever a high level of English language is required.
    CAE is ideal if you want to work or study abroad or to develop a career which requires language skills (e.g. business, medicine, and engineering). More than 12,000 employers, universities and colleges, government departments and other organizations around the world rely on Cambridge English language exams.
  • Employers count on Cambridge English: Advanced for recruitment because the exam features real-life language skills for use in the professional world.
  • Universities and colleges rely on it for admitting students because they know candidates with a Cambridge English: Advanced certificate already have the academic language skills they need for studying at degree level.

On passing the exam, you’ll receive a certificate awarded by University of Cambridge ESOL Examinations. Your CAE certificate is recognized by universities and employers throughout the world and it will not expire.

What does the exam involve?

CAE has five papers:

• Reading
  • Writing
  • English in use
  • Listening
  • Speaking
Who may participate in the courses?

12th graders who had 15 – 10 points as their final grade.
11th graders who had either 1 or 2 as their final grade in the previous year.

When?

There are two courses – one for the graduating students and another one for the 11th graders. Meetings are scheduled with the group and posted in the glass box next to the front entrance.